Trecerea tacită a proiectului ”Legii Anti-Vapat” pune în pericol drepturile a milioane de fumători care ar putea rămâne fără acces la una dintre cele mai bune opțiuni de renunțare la fumat.
Un sfert dintre fumătorii din România au avut cel puțin o tentativă de renunțare la fumat în 2018, iar peste 25% dintre aceștia declară că recurg la produse alternative – respectiv țigări electronice și produse care încălzesc tutunul – pentru a renunța la viciu. Cei mai mulți, 65,9%, declară că se bazează exclusiv pe voința proprie pentru a renunța. Datele provin din cea mai recentă analiză de profil – Studiul Global Privind Tutunul la Adulți (Global Adults Tobacco Survey 2018) realizat după metodologia Organizației Mondiale a Sănătății. În România, studiul a fost realizat de către Institutul Național de Sănătate Publică și Totem Communication, sub coordonarea Ministerului Sănătății și cu asistență tehnică din partea Organizației Mondiale a Sănătății. Potrivit studiului, produsele alternative de tipul țigărilor electronice și al produselor care încălzesc tutunul sunt folosite de români ca metodă pentru renunțarea la fumat. Conform aceluiași studiu, rata utilizării produselor cu potențial de risc redus rămâne încă scăzută în rândul fumătorilor din România: 3,4% se declară utilizatori curenți de țigări electronice și 1,3% din totalul fumătorilor sunt utilizatori curenți de produse care încălzesc tutunul.
Săptămâna aceasta, Senatul României ar fi trebuit să voteze Raportul de respingere a Proiectului de lege care urmărește suprareglementarea comerțului cu produse din tutun și implică, printre altele, restricționarea totală a comunicării pentru produsele de vaping cu potențial de risc redus, diminuând astfel șansele de reușită pentru peste 350.000 de fumători adulți care își doresc să renunțe la fumat cu ajutorul lor.
Propunerea legislativă a fost respinsă de către Comisiile de specialitate ale Senatului, dar Raportul nu a mai ajuns sa fie votat in plen, din cauza îndeplinirii termenului formal de adoptare tacită. Astfel, acesta va fi unul dintre cele 100 de proiecte care vor fi adoptate tacit de către Senat pe data de 18 octombrie. De aceea, votul Camerei Deputaților va fi crucial pentru cei peste 350.000 de fumători români care apelează la noile produse pentru a renunța la fumat.
Proiectul îngrădește dreptul la informare al românilor care vor să renunțe, sau care doresc o alternativă mai bună la fumat și generează o serie de efecte economice severe pentru afacerile legale (IMM-uri, retaileri și producători legali) și bugetul de stat, prin interzicerea afișării produselor de vapat pe rafturile a peste 70.000 de puncte de vânzare și ascunderea lor sub tejghea, alături de produsele de contrabandă.
Introducerea de noi interdicții asupra modului în care sunt comercializate, promovate și utilizate produsele de vapat în România, și echivalarea vapatului cu fumatul, ignorând complet diferențele radicale dintre cele două categorii de produse, este un exemplu clasic de supra-reglementare a unui domeniu. Vorbim de o abordare profund paternalistă, care favorizează, în fapt, categoria țigaretelor clasice, în detrimentul produselor alternative. Mai mult, acest domeniu este clar reglementat la nivelul întregii Uniuni Europene, deci și în România, prin intermediul Directivei privind Produsele din Tutun (Directiva 2014/40/EU), transpusă în legislația națională prin Legea nr. 201/2016.
Cel mai grav aspect îl reprezintă faptul ca inițiativa legislativă pune semnul egalității între țigarete și produsele de vapat. Acestea din urmă reprezintă o tehnologie nouă, care ar putea reprezenta una dintre cele mai mari oportunități în domeniul sănătății publice din ultimii 20 de ani. Echivalarea fumatului cu vapatul este o greșeală majoră, întrucât aceste produse, semnificativ mai puțin nocive decât țigaretele, îi pot ajuta pe fumători să renunțe la fumat sau să reducă riscurile asociate fumatuluiși pot avea o contribuție majoră asupra sistemului de sănătate publică din România, generând economii semnificative la nivelul bugetului de stat.
În acest context, solicităm în mod deschis Camerei Deputaților respingerea proiectului de lege L443/2019 și implicarea tuturor părților interesate într-un proces transparent de elaborare a unei legislații adecvate, proporționale și bazate pe cele mai bune practici existente la nivel internațional, astfel încât să fie atinse cu succes următoarele 3 obiective majore:
Proiectul de lege L443/2019, o veritabilă ”Lege Anti-Vapat”, va avea un impact profund negativ și trebuie respins întrucât:
Fără nici o îndoială, vapatul este considerabil mai puțin nociv decât fumatul, datorită faptului că nu emite particulele toxice asociate combustiei țigaretelor, eliminând compușii din gudron, principala cauză a îmbolnăvirii persoanelor care fumează. Faptul că gudronul și particulele toxice care îl compun reprezintă principalele cauze pentru bolile asociate fumatului constituie aparent o noutate pentru susținătorii legii anti-vapat, deși acest lucru este știut încă din anii 70, când unul dintre cercetătorii din domeniu a spus: ”Oamenii fumează din cauza nicotinei, dar mor din cauza gudronului”. Astfel, conform unui studiu de referință, realizat de Public Health England, agenția de sănătate a guvernului britanic, vapatul este cu cel puțin 95% mai puțin nociv decât fumatul, pentru că aceste produse conțin doar o fracțiune din cei peste 7.000 de compuși chimici (majoritatea nocivi) ce pot fi găsiți fumul de țigară[1]. Este deci imperios necesar ca fumătorii să fie încurajați să se îndrepte către alternative precum vapatul, întrucât tranziția la produsele respective poate reduce în mod semnificativ riscurile de sănătate pentru fumători, prin expunere mult mai redusă la carcinogeni și toxine. Mai mult, vapatul este recunoscut de tot mai multe țări ca fiind una din principalele modalități de renunțare la fumat. Exemple relevante în acest sens sunt cele din Anglia, Franța sau Noua Zeelandă. Un studiu clinic major efectuat pe o populație de 900 de participanți, publicat la începutul anului 2019, finanțat de New England Journal of Medicine, a demonstrat că dispozitivele de vapat sunt de două ori mai eficiente în a-i ajuta pe fumători să renunțe la fumat, în comparație cu metodele standard de renunțare la fumat (nicotine replacement therapy – NRT)[2]. Acesta a fost urmat, în luna mai a anului curent, de apariția unui studiu realizat de Cancer Research UK care demonstrează că vapatul poate dubla rata de succes a persoanelor care încearcă să renunțe la fumat. Conform acestui studiu, care a colectat datele a peste 19.000 de persoane care au încercat să renunțe la fumat pe o perioadă de 12 luni, în intervalul 2006-2018, persoanele care folosesc vapatul au o incidență mărită cu 95% de renunțare la fumat comparativ cu cei care nu folosesc nici o metodă de renunțare la fumat[3].
Numeroase instituții de stat sau non-profit cu atribuții în domeniul sănătății din întreaga lume susțin rolul pozitiv pe care vapatul îl poate avea în viața fumătorilor. Public Health England, agenție-cheie de sănătate a statului englez, a reiterat în documentul său de strategie în domeniul vapatului lansat în 27 februarie 2019 aceeași poziție pe care a subliniat-o în ultimii 5 ani, și anume că vapatul poate juca în continuare un rol major în îmbunătățirea sănătății publice[4]. Această poziție este împărtășită de către Cancer Research UK, Haut Conseil de la Sante Publique din Franța, sau Ministerul de Sănătate din Noua Zeelandă. Toate aceste instituții, confruntate cu lipsa de eficacitate a luptei împotriva fumatului au inclus vapatul între metodele alternative de renunțare la tabacul combustibil, urmărind reducerea costurilor pe care fumatul le generează pentru societate. În momentul în care sunt impuse însă restricții asupra vapatului, toate aceste beneficii potențiale și viitoare câștiguri pentru sistemul de sănătate dispar, întrucât fumătorii se vor întoarce la tabacul combustibil.
Din acest motiv tot mai multe organizații plasează vapatul în centrul eforturilor anti-tabac combustibil. Un studiu recent[5] din Noua Zeelandă, finanțat de Action For Smokefree 2025, organizație care își propune eliminarea tabacului combustibil până în 2025, consideră vapatul ca unul dintre pilonii de bază ai politicilor anti-tabac și recomandă reglementarea atentă a acestuia, pentru a nu face vapatul prea greu accesibil pentru adulți.
Introducerea de noi restricții arată că autorii noii propuneri legislative nu au o înțelegere clară a tipurilor de măsuri care îi pot ajuta cu adevărat pe fumători să renunțe la tabac. Mai mult, aceștia invocă permanent accesul prea facil al minorilor la aceste produse, în ciuda interdicției de vânzare și de distribuire gratuită a acestor produse. Dar dacă principala problemă este accesul facil al minorilor la aceste produse la punctul de vânzare, nu vedem cum noile propuneri legislative, care se referă la expunere, publicitate și promovare, pot împiedica acest acces.
Pentru a împiedica accesul este de fapt necesară o implementare mai bună a legilor existente, înăsprirea amenzilor pentru încălcarea lor, facilitarea controlului actelor de identitate în magazin și alte asemenea măsuri.
Din păcate, propunerea legislativă este doar anti-vapat, nu și pro-combatere a consumului de tabac și are prea puțin de a face cu interesul cetățenilor care vor sa renunțe la fumat sau al minorilor care au acces prea facil la țigări.
În aceste condiții, Asociația Industriei de Vaping, în numele membrilor și a partenerilor săi, solicită Camerei Deputaților:
Este foarte important ca Parlamentul și instituțiile de reglementare din România să bazeze deciziile de reglementare cruciale pentru sănătatea fumătorilor și lupta împotriva fumatului pe dovezi științifice confirmate și bunele practici din domeniu, și nu pe prejudecățile și alarmismul prezente în justificările care au stat la baza propunerilor legislative anti-vapat aflate în discuție.
Asociația Industriei de Vaping se pune în continuare la dispoziția instituțiilor statului român pentru începerea unui dialog real și găsirea celor mai bune soluții de reglementare a produselor de vapat.
Asociația Industriei de Vaping (AIV) reunește unele dintre cele mai importante companii de pe piața de vapat din România – producători, distribuitori, specialiști – cu scopul de a reprezenta acest sector de activitate în relația cu autoritățile statului și opinia publică din România. AIV operează independent de piața de tabac, sau de farma si dorește să devină un veritabil partener al instituțiilor statului cu atribuții în zona de sănătate publică și să contribuie la o schimbare in bine pentru fumătorii din România
Președinte,
Ciprian Boboi
[1] https://www.gov.uk/government/news/e-cigarettes-around-95-less-harmful-than-tobacco-estimates-landmark-review
[2] https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa1808779
[3] https://www.reuters.com/article/health-ecigarettes/e-cigs-can-double-success-rates-of-quitting-smoking-uk-study-finds-idUSL5N22Y3T3
[4] https://www.gov.uk/government/publications/vaping-in-england-an-evidence-update-february-2019/vaping-in-england-evidence-update-summary-february-2019#vaping-in-young-people
[5] Bates C, Beaglehole R, Laking G, Sweanor D, Youdan B. 2019. A Surge Strategy for Smokefree Aotearoa 2025: The role and regulation of vaping and other low-risk smokefree nicotine products. 07/10/2019, Auckland: ASH New Zealand and End Smoking New Zealand – https://vapingfacts.health.nz/