Politici

Poziția noastră asupra accizei la produsele de vaping

Vapingul oferă fumătorilor o alternativă care este cu 95% mai puțin nocivă, conform Public Health England, the Royal College of Physicians și German Federal Office for Drugs. Trecerea de la tabac la dispozitive de tip vapori are beneficii personale, sociale și economice, și ar trebui încurajată, nu penalizată, de sistemul de taxare. 

Este esențial ca produsele de vaping să rămână accesibile pentru fumătorii care vor să renunțe, în special cei care provin din medii defavorizate. Cererea pentru produse de vaping este foarte dependentă de măririle de preț, și, ca un rezultat, creșterile de preț determinate de acciză îi vor face pe mulți fumători să se întoarcă la fumat. Mai multe studii au arătat că elasticitatea prețului la produse de vaping este mult mai mare decât cea de la țigări. Într-un document de strategie publicat de National Bureau of Economic Research (o organizație nonprofit din SUA), autorii estimează că o creștere a prețului la vaping cu 10% ar reduce rata de renunțare la fumat cu 10%, întrucât produsele de vaping au o contribuție pozitivă la rata totală de renunțare la fumat, deoarece determină un număr mare de încercări de a renunța la fumat.

Costul producției de dispozitive de vaping este semnificativ mai mare decât cel al țigărilor de fabrică din tutun. Acest lucru se întâmplă din cauza costurilor de design și asamblare, precum și din cauza numărului mare de componente care intră în dispozitivele de vaping. În același timp, vapingul trebuie să mențină prețuri mai scăzute comparat cu țigările, pentru a stimula oamenii să renunțe la tabac în favoarea alternativei mai puțin nocive. O introducere sau mărire a accizelor nu numai că duce la o creștere a costurilor dar limitează și abilitatea industriei de a investi în inovație, un element cheie pentru a continua dezvoltarea unor alternative cu risc redus la fumat.

Impunerea de accize menține costuri ridicate cauzate de fumat pentru societate, costuri care epuizează semnificativ din resursele statelor Uniunii Europene. Conform Eurobarometrului UE 2017, fumatul este responsabil pentru 700.000 de decese anual. Același studiu arată că nouă din zece fumători consumă tabac zilnic, ceea ce duce la cu 50% mai multe morți premature și o pierdere de 14 ani de viață în medie.

Conform acestui Eurobarometru, costuri de sănătate publică ale UE pentru tratarea bolilor de tabac sunt estimate la 25,4 miliarde în 2009. Aceste costuri, la care se adaugă cele legate de pierderea de productivitate cauzate de absenteism și lipsă de activitate economică, duc la un cost total pentru economia UE de 7,3 miliarde în 2009. În același timp, un raport al Parlamentului Marii Britanii estimează că investițiile focusate pe dublarea ratei de renunțare la fumat ar aduce după sine câștiguri de 1,1 miliarde pe o durată de 5 ani pentru Marea Britanie, câștiguri care ar fi și mai mari dacă ar fi replicate pe suprafața întregii Europe.

 Date fiind aceste aspecte, în problema accizei la produsele de vaping considerăm că:

  • Produsele de vaping ar trebui supuse plății de TVA și nu accizei.
  • Este necesară o structură de taxare a vapingului armonizată la nivelul întregii UE, ca o modalitate de îmbunătățire a funcționării Pieței Unice. O structură armonizată de taxare ar trebui să ia în calcul nevoia de a menține stimulente financiare pentru a-i încuraja pe fumători să renunțe. Astfel, structura accizei trebuie să îndeplinească acest obiectiv și să asigure că toate măsurile țin cont de riscul redus pentru sănătate al produselor de vaping (iar prețurile la vaping să fie mai mici decât la țigări).
  • Acciza fixă pe e-lichide e preferabilă. Impunerea accizei pe e-lichide și nu pe dispozitivele electronice este susținută de World Health Organization care concluzionează că: ‘Accizele fixe pe produse de tabac sunt ușor de administrat, reduc diferențele de preț între branduri, generează venituri predictibile și au un impact asupra sănătății publice mai mare comparat cu taxele pe valoarea produsului

O taxă pe valoarea produsului crește prețul device-urilor și deci investiția inițială pe care un fumător trebuie s-o facă pentru a renunța la tabac.

  • Statele UE ar trebui să aibă opțiunea de a nu pune acciză pe produsele de vaping și de a avea flexibilitatea de a pune o rată zero de taxare a acestor produse. Această abordare este susținută de:
    • UK House of Commons Science and Technology report,  care concluzionează că

 ‘Nivelul de taxare al produselor legate de fumat trebuie să corespundă direct cu riscul pentru sănătate al acestora, pentru a încuraja consumul de produse mai puțin nocive. Conform acestei logici, produsele de vaping trebuie să fie taxate mai puțin decât țigările’.

  • American Association for Cancer Research și American Society for Clinical Oncologyafirmă că ‘Produsele de tabac ar trebui taxate proporțional cu riscul de sănătate pe care-l prezintă; astfel, produsele de vaping nu trebuie taxate la fel sau mai mult decât tabacul’.
  • Studiul Nicotine and Tobacco Research trage concluzia că  ‘un preț mai mare al țigărilor comparat cu produsele de vaping ar fi eficient în stimularea tranziției fumătorilor actuali la produse de vaping, cu efecte pozitive asupra sănătății lor’.

Surse:

  1. https://www.gov.uk/government/news/phe-publishes-independent-expert-e-cigarettes-evidence-review
  2. https://www.rcplondon.ac.uk/news/promote-e-cigarettes-widely-substitute-smoking-says-new-rcp-report
  3. https://www.bundesregierung.de/breg-de/service/publikationen/drogen-und-suchtbericht-2017-730846
  4. https://publications.parliament.uk/pa/cm201719/cmselect/cmsctech/505/50502.htm
  5. https://www.aacr.org/professionals/policy-and-advocacy/tobacco-and-cancer/policy-positions-and-statements/aacr-asco-joint-recommendations-for-electronic-nicotine-delivery-system-regulations/
  6. https://academic.oup.com/ntr/article-abstract/18/10/1973/2223112

 

Conduită Responsabilă pentru Sănătate

Considerăm că unul dintre principiile de bază după care industria de vaping trebuie să-și desfășoare activitatea este o conduită responsabilă pentru sănătatea consumatorilor săi, și cel mai bun mod de a respecta acest principiu este respectarea în activitățile noastre a doctrinei de harm-reduction.

Ce înseamnă Harm Reduction

Doctrina de harm reduction a industriei de vaping se referă la politicile, programele și bunele practici promovate cu scopul de a diminua impactul negativ al produselor care livrează nicotină prin combustie. Astfel, industria de vaping consideră că reglementarea similară a produselor sale cu cele prin combustie îi limitează pe fumătorii care vor să renunțe, determinându-i să rămână, sau să revină la consumul țigaretelor, în detrimentul acestei alternative semnificativ mai puțin nocivă.

Deși conceptul de harm reduction este folosit în numeroase domenii de sănătate, el devine deosebit de important atunci când este aplicat în cazul vaping-ului. Din cauza unor concepții greșite care pun vaping-ul în aceeași categorie cu fumatul, politicile din domeniu tind să nu fie aliniate cu principiile de harm reduction, ceea ce are urmări nefaste pentru sănătatea publică.

Harm Reduction în Domeniul Vaping-ului – Principiile de Bază

Respectarea drepturilor cetățeanului – fumătorii adulți trebuie să aibă acces la date clare și corecte privind alternativele existente, pentru a putea face o alegere informată despre produsele pe care doresc să le folosească, în procesul de renunțare la fumat. Reglementarea greșită și scumpirea artificială prin suprataxare a produselor de vaping reduc drastic aceste opțiuni, îndreptând fumătorii către o alegere binară – fie se lasă de fumat dintr-odată, fie continuă să fumeze. Rezultatul este îngrijorător – numărul persoanelor care renunță la fumat fiind mult mai redus. Dacă produsele de vaping ar fi o opțiune corespunzător comunicată, numărul celor care reușesc să renunțe la fumat ar putea fi mult mai mare. Politicile bazate doar pe abstinența de tipul Quit or Die sunt rareori eficiente, în vreme ce politicile de tip harm reduction – spre exemplu cele implementate în Marea Britanie – s-au dovedit mult mai eficiente.

Politici bazate pe cercetări științifice independente – politicile din domeniu trebuie să fie rezultatul unui ansamblu de cercetări științifice, lipsite de bias-uri și prejudecăți. Acestea ar trebui să reflecte produsele care oferă rezultatele cele mai eficiente și mai puțin nocive, în interesul sănătății publice din Uniunea Europeană, atât pentru fumătorii adulți, cât și pentru persoanele expuse pasiv la fumul de țigară.

Sănătatea cetățeanului – doctorii și experții în sănătate publică trebuie să ofere o viziune pragmatică și realistă, care să ia în calcul toate opțiunile care ar putea ajuta cei peste 130 milioane de fumători existenți la nivelul UE. Politicile de tip prohibiție, în care accesul la vaping este cu mult îngreunat, nu fac decât să scadă calitatea produsului și să crească riscurile consumatorilor, fără să aducă beneficii pentru sănătate pe termen scurt sau lung.

Reglementarea inteligentă – tratamentul aplicat produselor de vaping prin directivele UE este similar cu cel aplicat produselor de tutun, deși diferențele dintre ele și efectele pe care le au asupra sănătății sunt majore. Autoritățile europene, precum și cele naționale, trebuie să înceapă să diferențieze vaping-ul de tutunul ars și să creeze cadrul benefic, în care cei 89% dintre fumători – cei care vor să renunțe la fumat – să fie corespunzător informați, iar accesul la opțiunile dovedite ca fiind mai puțin nocive să devină cât mai facil.

Înlăturarea stigmei – consumatorii adulți de produse de vaping sunt cetățeni care merită o atenție deosebită din partea autorităților. În mod clar, prin vaping ei urmăresc să renunțe la fumat și să își îmbunătățească sănătatea. Autoritățile ar trebui să fie alături de ei în acest proces dificil, în care, uneori, voința proprie nu este suficientă, și să înțeleagă că vaping-ul este parte din soluție, nu din problemă.